29.7.09

mini biffar i tomatsås/gryta med kryddigt ris

Hade massor av kött färs, en hel skalade tomater burk, en grön paprika och skärbönor.
Tänkte lite och det blev detta...

Jag hade olja i en kastrull, delade paprikan på hälften och sedan strimlade långa tunna skivor.
När man strimlat hela paprikan brukar jag dela strimlorna på hälften så det blir som små stavar.
skar skärbönorna i tre delar. så dom blev samma längd som paprika skivorna.
stekte paprikan först i kastrullen, sedan skärbönorna.
hade efter en stund i hackad vitlök, som jag tycker smakar mkt sötare än om man river eller pressar i (jag avskyr pressad vitlök) när det snurrat runt lite i kastrullen hade jag i hela tomaterna som jag av lathet brukar hacka sönder i kastrullen, vid ork skär jag dom på skärbrädan : P
Jag hade i hela burken tomater, och en halv kopp vatten.
Vattnet ska bara precis täcka allt, och vara extra vätska så det inte bränner fast.
eftersom många grönsaker inte suger upp vätska bra eller ger tjock konsistens till grytor/soppor så får man vara försiktig så man inte häller i för mkt vätska. hellre lite i vatten i taget. än att behöva sleva ur vatten.

Sedan blandar man kryddorna i en dunke, gärna med olja så smaken får utvecklas lite.
jag hade den hemliga libyska kryddan (som jag faktsikt inte vet vad det är i) svartpeppar, salt, spiskummin, chili, paprika krydda, riven vitlök 3 st klyftor.
låt det stå hellst 30 min. men det behövs inte vänta så länga.
sedan blanda med köttfärsen.
en god färsk krydda att ha i vore lite fin hackad persilja lr koriander.

När grönsakerna i kastrullen kokat minst 30 min så dom är mjuka och goda, så stekte jag ca 8 mini biffar åt gången. ungefär samma mängd som en köttbulle men jag gör dom platta.
tryck lite med stekspaden för att känna om biffarna är färdiga, det ska vara en ganska hård yta, och inte mjukt unuti, svårt att förklara men då är dom färdiga iaf : P

när dom stekt på var sida kanske och fått fin röd/brun/svart färg så häller jag ner dom direkt från stekpannan till grönsaks grytan.
Stänger av plattan för kastrullen och fortsätter steka mini biffar. Och har i även resten när dom stekt färdigt.
på så sätt kommer det goda stekfettet ner i grönsakerna, och biffarna blir saftiga och mkt godare.


lilla gummans mat, hon åt bara ris : )


för att lägga upp ris fint, kan man ha det i en liten skål.
som man sedan vänder ner på en tallrik, p.s gör det innan du lägger upp grytan : P

1 kommentar:

asmaa sa...

oj oj va de såg proffsigt ut mashaAllah hehe