9.7.09

dagens gryta

600 g kyckling innerfile
3 stora potatisar
halv gul lök
2 vitlöksklyftor
1 vårlök/purjolök
lite zucchini och aubergine (typ en tredjedel av grönsaken)
kryddor (salt,peppar, paprika,basilika/mynta torkad)
krossad tomat burk eller hackad tomat och tomatpure
olja

först skar jag all lök och hackade vitlöken för hand, vårlöken hackar man så det blir ringar. sedan skar jag kycklingen i grytbitar ( försök göra i samma strl som övriga ingredienser)
stekte på löken på 4an så den blev mjuk. efter en liten stund hade jag i vårlök,vitlök och kycklingen.
under tiden man mjukar upp löken hinner man skala potatis, zucchini & auberginen, även dessa bör vara i samma strl, för utseende och koktid.
efter kyckligen har fått tillagats lite har man i grönsakerna och potatisen.
värmer allt sammans med kryddorna, och lite extra olja.
efter en kort stund har man i krossade tomaten och täcker allt med hett, gärna nykokat vatten.
låter detta koka på mellan hög värme minst 40 min.

servera med vitt ris.


ursäkta rörig beskrivning, men jag håller på att somna här : P

lycka till den är mumms
går att byta ut med/till vad man vill.

Inga kommentarer: