20.7.09

brände min gryta lite idag...

... men det blev en hit, min man tyckte det smakade som när han va liten och hans familj hade picknick i skogen i nordafrika över lägereld. haha

iaf det blev en kyckling gryta med små bakade potatisar ( ÄLSKAR BAKAD POTATIS )
och vitt ris : )



kyckling grytan bestod av följande ingredienser hehe


1 kyckling file
en fjärdedels skalad zucchini
en fjärdedels skalad aubergine
en liten gul lök
2 vitlöksklyftor
krossad tomat eller två skalade tomater (burk)
potatis om du inte vill göra ugns bakad potatis

kastrullen : bryn löken så den blir mjuk, ha i kycklingen.
stek kyckligen halvfärdig, ha i resten av grönsakerna.
jag gillar ganska mkt olja.

ha sedan i grönsaker så dom hettas upp innan kokning.
jag valde, salt, peppar, basilika (nya bästisen) paprika pulver.
sedan hade jag i 2 hela skalade tomater från en euroshopper burk och 1 matsked tomatpure "konserva".

Jag brukar alltid koka upp vatten i min vattenkokare när jag ska slå över det i grytor lr soppor. det är speciellt viktigt när man kokar nötkött lr lamm. annars får man det otrevliga brun aktiga skummet på ytan. det är nämligen allt blod som lättare rinner ut.
Så hett vatten ska på hellst uppkokat.

sen har man en god gryta : D

om jag inte har basilika i maten, så brukar det trilla ner lite mynta i slutet av kokningen. det blir fräscht och mummsigt så.

mvh firdous

Inga kommentarer: