14.4.09

Libysk Sharba (soppa) med lammkött

Libysk Sharba (soppa) med lammkött

Det här är en underbar soppa jag gör varje vecka i olika varianter.
men kan lägga till och ta bort ingredienser. men jag ska dela med mig av grundreceptet.
Denna soppa kommer från libyen, som jag bodde i 11 månader 2007.
detta var min favorit mat tillsammans med batata m battona.

Soppan är verkligen en showstopper, och dom flesta som äter den älskar den.


för att göra denna soppa behöver du :

200 gram fårkött. gärna med ben och märg i.
1 röd lök eller 2 små.
vitlök
1 STOR matsked tomat pure (konserv)
1-2 tomater lr krossad tomat på burk.
Pasta diamanter (eget ordval) vet inte om dom har ett svenskt namn lol. se bild
färsk koriander, ett knippeNone
ca 7dl-1L vatten.

kryddor :
svartpeppar.
paprika pulver
salt
mat/raps olja
krossad mynta (torkad)
spiskummin




tillagning :

ha en lagom hög kastrull. lägg i köttet, riven vitlök, hackad koriander, riven eller fin hackad rödlök, tomat purén och den hackade tomaten i en kastrull med alla kryddorna. (förutom myntan) sätt på högsta värmen. låt kryddorna värmas och rör om allting i kastrullen (det bränns lätt så rör om hela tiden) när du känner att det börjar dofta gott om alla ingredienser så häller du över det varma vattnet i kastrullen. låter allt koka upp och sänker sedan till 4:an (på en 1-6 graders spis)
så det kokar. låt det stå i ca 35-40 min.
när det har stått den tiden häller du i en handfull med pasta diamanterna och myntan.
låter det koka på lite svagare värme ca 10 - 12 min.
och sedan är det färdigt att serveras.


TIPS: har du en vattenkokare, så kan du värma vattnet i den. lagom tills det ska i kastrullen.

: varför måste vattnet vara varmt?

: om man lägger i fryst eller kallt kött i kallt vatten å låter det koka upp så rinner allt blod ut i vattnet å gör så att det ser mindre aptitligt ut, det blir som ett skumm på maten. (gäller allt kött)



kram och lycka till, den ÄR värd ett försök!!!

Inga kommentarer: