14.4.09

Cous Cous på riktigt.

Cous Cous på riktigt.

I sverige låter man oftast cous cous svälla i vatten ca fem minuter.
Men det är inte riktig cous cous.


Att ångkoka cous cous tar ca 40 min.

man behöver en sådan här dubbel kastrull.

image7

i botten kastrullen har du nästan fullt upp med vatten. det ska vara ca 5 cm mellanrum till kanten.
du kan även ha i en buljong, grönsaks, eller kyckling.
låt vattnet koka upp och sedan spisen på mellan värme eller lite mindre än det.
det ska småkoka.
sedan lägger du på överkastrullen

i botten på överkstrullen har du i matolja.
det är hål i kastrullen jag vet. men oljan stannar där.
sedan har du i så mkt cous cous du vill ha. den kommer svälla dubbelt så mkt.
image8
för att krydda cous cousen kan du ha i kanel som passar bra till.
och lite extra olja sedan övre couscousen när den är i kastrullen.

sedan låter du cous cousen stå där i ca 5-10 min. med locket på.
tillsammans blir det två kastruller på varann m ett lock överst.
image9
nu efter 10 min ka du börja röra om din cous cous.
den ska röras om ca var 5 .e minut.
efter 30 min kommer du se hur den blir mjuk.

tänk pa att ångan måste komma hela tidenså du får inte stänga av underplattan.



För att cous cousen ska bli god så brukar kvinnorna (eller männen) göra en grytsoppa på sidan som man har till cous cousen den kan vara hellt vegetarisk lr med kött.

se receptet cous cous grytan.

den grytan görs under tiden som cous cousen.
för att i slutet ca 35 min efter ångning så häller dom sakta över lite av grytans soppa på cous cousen så den blir ytterligare mjuk och får smak.

om de låter knepigt, så kan du bara koka upp en buljong tärning i en mindre kastrull som du slevar lite över cous cousen.
efter att du slevat över gryta eller buljong måste du röra om igen.
nu kan du börja smaka på cous cousen för att se hur länge till den ska stå.
50 min brukar vara färdigt.

räkna med att allt tar ca 1 timme.


lycka till

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Jag undrar vart i Sverige man kan köpa en sån här gryta? Jag bor i Helsingborg

muslimah sa...

Jag är inte helt säker. den kan säkert finnas i mer välsorterade köks och matlagnings butiker, eller i "arab"affärer som säljer köks redskap osv. men jag vet att det finns ; ) dom är inte helt ovanliga i sverige. testa google