14.4.09

Lammkorvs Gryta - MUMMS

Lammkorvs Gryta - MUMMS

hade två fina tjocka lammkorvar, som jag undra vad jag skulle göra av. eftersom det bara var två så tänkte jag att dom skulle passa bra i en gryta.
det blev jättegott och behövde INGA andra kryddor än en grönsaksbuljong tärning och svartpeppar.

Korven var god och kryddig och hade en god eftersmak av vitlök.

i grytan hade jag

2 lamm korvar
3 potatisar
halv röd paprika
2 tomater
1 tredjedel zucchini
1 tredjedel aubergine


allt blev i tärningar förutom korven som jag skar i skivor och sedan delade på hälften, som halvmånar.

först stekte jag korven lite i olja, så den goda korvsmaken kom fram i oljan, sedan hade jag i paprikan och zuchhini och aubergine.
tänk på att inte ha i dom vattniga grönsaker eller ingredienserna först. för då steks inget av det andra.


man kan göra korvsoppa med olika ingredienser.
några av favoriterna är


blomkål
broccoli
ärtor
morötter
vitlök
lök
bönor
rotfrukter
purjolök

då kan lägga till eller ta bort från alla dessa ingredienser.

anledningen varför jag inte salta i min gryta är at buljonger ofta är väldigt salta
hade en hel buljong tärning, så inget xtra salt behövdes.


lycka till!
2008-12-28

Inga kommentarer: