14.4.09

fyllda paprikor - Brak

fyllda paprikor - Brak

Igår var min syster kim och hennes bästa kompis anjelica på besök. dom e två riktiga galningar, vi hade jättekul och skrattade hela kvällen. Jag förklarade för dom hur man kommunicerar när man inte förstår varandras språk (LOL) ja anyway, man måste ha varit där för att förstå hur rolig jag är : P


kvällens höjdpunkt var förstås maten, och den var jättegod






Jag serverade 7 st fyllda paprikor, serverade kryddigt ris och en mustig libysk lammsoppa.


för att göra paprikorna behöver du :

7-8 st mellanstora gröna/röda paprikor (jag föredrar gröna)
ca 200g köttfärs, lammfärs, quorn (vegetariskt)
1 vitlöks klyfta
ca 2 lr 1 och en halv dl okokt ris (jag använde basmati ris)
1 tomat
stor matsked tomat pure (konserv)
färsk persilja eller koriander ett knippe
en vårlök (inte nödvändigt men gott)

kryddor :

salt
peppar
paprika pulver
spiskummin


tilllagning :


skär av toppen på paprikorna, så det blir som små lock. Jag brukar skära försiktigt så en liten dal ev locket sitter kvar på paparikan.
man får pilla lite med en liten kniv för att få ut kärnhuset. det ska bli tomt inuti paprikan.

blanda sedan alla ovanstående ingredienser i en skål. plus 3-4 matskedar matolja/olivolja.
ha ca 1 - 2 teskedar av alla kryoddor, speciellt salt. så att det får en bra smak. annars finnsdet risk för att det bara smakar olja.

nu kan du fylla paprikorna. Nästan hela paprikan ska vara full, men lämna lite plats åt riset att svälla.

placera paprikorna stående i en hög kastrull, ha olja i botten. paprikorna ska koka i vatten och med lock på kastrullen.
vattnet ska vara precis under locket som du har skurit ur paprikan, och ska inte täckas med vatten. utan bara så dom inte bränns i botten.

jag tog inte tid igår när jag gjorde mina paprikor, men jag torr det tog typ 40 min. ca
men det är bara försiktigt öppna locken på paprikorna så ser du när riset är färdigt.



TIPS : placera paprikorna i kastrullen innan du ska tillaga dom så du ser att dom får plats brevid varanda.
dom ska stå tätt och inte trilla omkull. dom ska INTE placeras ovanpå varandra.
försök köpa alla i samma höjd och storlek.
vattnet som blir över i kastrullen kan saltas lite å användas som sås på sidan av.



p.s ska lägga in bilder nästa gång jag gör denna favorit!!!




Min syster hade aldrig ätit denna rätt innan och tog två paprikor.
anjelica hade ätit det innan men tyckte det var mkt godare denna gång. men hon hade däremot aldrig ätit libysk sharba. som hon nu älskar.

testa och njut!!!

Inga kommentarer: