21.8.10

förlåt!

Jag har verkligen varit helt totalt värdelös på inlägg dessa 11 dagar som gått av Ramadan, Jag e helt slut. Men jag ska inshaAllah ta mig i kragen.
Jag kan berätta lite av alla godsaker vi testat och ätit.

morotsbiffar
risbollar
Sambusa (somaliska underbarheter)

Batata m battona (se recept)
Sharba libi
brak
börek
harira
BÄSTA PIZZAN
Bönor med får mage (hehe) en klassiker lol
skärbönor i tomatsås
vitlökssås med tomater
kalkon korv
och massa mer

jag har inte lagat allt själv utan jag och min kära granne å syster, brukar göra hälften var och sen dela allting.


Ska inshaAllah försöka skriva recept på dom flesta sakerna.
Sambusa var faktiskt väldigt enkelt att göra.
jag lärde mig här ifrån >>>se länk<<<










8 kommentarer:

Marie sa...

Hej jag har hittat hit ifrån Jasmines blogg och ramadan kan jag ju inte låta bli att kommentera.
Man ska alltså fasta från gryning till skymning och avhålla sig från mat, dryck, rökning samt sexuella relationer.

Hur funkar det om man t ex är busschaufför, läkare eller ännu värre flygkapten, när man inte får lov att varken äta eller dricka? Det finns massor av andra yrken då man behöver vara skärpt och jag har svårt att förstå hur man ska klara av det under en hel månad...

Tycker lärarna det är ok att eleverna i skolan varken äter eller dricker?

Mvh
Marie

muslimah sa...

Hej marie, Det finns hundratusentals miljoner människor som varken har mat och vatten ibland flera dagar i sträck.
Jag kan förstår hur det kan verka jobbigt att fasta men för dom flesta är det inte ett problem.
Nu har ramadan varit i över en vecka å jag personligen har blivit hungrig en liten stund ngn gång vid kl 16, för att sedan glömma bort det igen.
Och dom muslimer som är flygkaptener, läkare och buss chaufförer upplever säkert detsamma. Om du vill kan jag fråga min bästa väninnas pappa som är busschaufför om det är svårt att köra bussen när han fastar?

Jag tycker det är värre med folk som vräker i sig mat flera gånger om dagen som varken har en tanke eller empati för dom människor som inte har något alls.

jag vet inte vad lärare tycker du får fråga en lärare om det. jag pluggar distans och mina studier fungerar utmärkt.

mvh Anna

Anonym sa...

Hej marie och salam aleycoum kära syster firdous.
MIn pappa har kört buss i ca 30 år och alltid fastat under Ramadan, han tycker faktiskt tvärt om att han är mer skärpt under sin fasta än annars, sen vill jag bara tillägga att det inte bara handlar om att avstå från mat och dryck, man skall även ha ett bra tal och vara ödmjuk, hjälpande och medveten om sina och emot sina medmänniskor.
Det finns många lärare som har fördomar emot fastan men lika många som ser fördelarna, dessutom fastar inte barnen utan de unga vuxna som nått sin pubertet.
Fastan är en välsignelse för alla som deltar och om man ser till alla fördelar ni runt omkring de fastande har så syns det klart och tydligt.
//Syster, granne och bästa vän...

Marie sa...

Ni muslimer ska alltså under ramadan avhålla ser från mat o dryck under dagen. Ni ska också be och ge bort 2,5 % av era tillgångar till fattiga. Ni ska tänka på alla som har det svårt och leva er in i hur det är att inte ha mat.

Men när solen sedan gått ner så bjuds vännerna och bekanta in. Då har det köpts nya fina saker till hemmet. Det ska vara nya kläder och man ger presenter. Sedan börjar då själva matfrosseriet med många rätter och det hela avslutas med söta desserter och kakor. Vattenpipan åker väl förståss också fram och sex är ju helt ok så länge solen är nere.

När då ramadan är slut så firas det med tre dagars frosseri och festligheter.....

Det här påminner lite om vår julafton med den stora skillnaden att de flesta här inte skenheligt påstår att vi firar julen med tankar på jesus.

Påståendet att man inte påverkas negativt under tiden man fastar när det gäller t ex koncentration är så dum att den inte ens är värd att kommentera.

Mvh Marie

muslimah sa...

Hej igen Marie, Ja vi ska avhålla från allt som kommer ner i magen. Och Den zakah som vi betalar till fattiga blir ca 25 kr per person då vi skickar våran zakah till pakistan. jag tycker det är jättebra.

Jag har tyvärr inte råd att köpa nya fina saker till hemmet, det kanske är en arabisk eller turkisk grej, har faktiskt inte sett det :S
Ja det kanske finns folk som frossar, men sen finns det ju dom som inte gör det, hyckleri är inget ovanligt hos någon människa muslimer eller icke muslimer. Vattenpipa är ngt som är Haram och det är typ bara araber och andra folkslag som använder sig av det, men den faller under samma dom som rökning och det är att det är haram.

Och ja sex är helt ok med sin man när det är tillåtet. förstår inte hur det skulle kunna vara något konstigt?

Du behöver inte kommentera över huvud taget om du inte känner för det.

mvh

muslimah sa...

jag skrev lite missvisande innan, alltså alla betalar zakat ul fitr , det är för oss 25 kr per person då vi betalar till pakistan.
Själva zakah ska den betala som haft en rikedom över 1 helt år, till exempel guld, aktier, pengar m.m

Marie sa...

Jag tycker att det är jättemycket hyckleri att fasta under dagen för att sedan frossa i mat under dygnets mörka timmar när syftet är att man ska tänka på de fattiga.

Jasså vattenpipa är haram? Tja det röks i alla fall för fullt i Rosengårds ramadantält. Allt det där man inte får göra under dagen verkar ju fullt tillåtet när mörkret faller.

Det är inte alls konstigt att ha sex med sin man. Det som däremot är töntigt i mina ögon är att det skulle vara någon större skillnad på en som person bara för att man väntar med sex tills solen gått ner.

Mvh Marie

muslimah sa...

Marie, du är medveten om att det är skillnad på Islam och muslimer va?
Ja vattenpipa är haram, men det betyder inte att alla följer det, eller ens vet om det. vad dom muslimerna gör det får stå för dom. varför tar du ens upp det med mig? jag bor i sthlm!

Och som sagt alla frossar inte. Även om folk äter mycket så är det inget som är hemskt. det finns nästan alltid dagar då folk äter ngt riktigt gott och äter lite för mkt, hört talas om paltkoma?
Men som sagt, det är inte maten som är huvudsyftet med ramadan, men det finns vissa kulturella seder där det för vissa folk är jätteviktigt med maten och att dela med sig med så många som möjligt, vilket är något bra.