28.8.10

gäster + jättegott

i do apologize for crappy pictures <3>

Idag hade min man en gäst över på middag, en gäst som jag vet älskar mat.
Det är speciellt roligt att laga mat till den personen då man vet att det blir uppskattat!

Det blev så klart en libysk sharba som jag skrivit några gånger, till det gjorde jag batata m battona som även finns med i recept listan.
Våra underbara älskade grannar hade gjort fyllda paprikor som dom skicka över. plus en grym gryta/sås med haricot vert, färska tomater och paprika. Och även ris!
Jag hade även kyckling köttbullar och lite pommes, och en libysk rätt som heter kimya.


och självklart en sallad med dressing på franska örter.

Eftersom det var så många olika saker, serverade vi bara lite av varje då det blev som lite plock istället.
Resten fick gästen ta med sig hem och det blev ungefär lika mycket som en stor papperskasse hehe.

Kimya som jag skrev om lite högre upp är ungefär som en köttfärs sås i stekpanna, med spiskummin, paprika pulver, salt peppar och hackad koriander.
Köttfärsen ska stekas helt färdig, sen ha på vatten å allting så det blir som en köttfärs sås. sen på det kläcker man ägg så det täcker stekpannan. lägga en tallrik över eller om du har ett lock till din stekpanna. som man låter puttra tills äggen blir helt färdiga på ovansidan.
Det kallas kimya, jag gillar det absolut INTE, men jag gillar inte köttfärssås heller!
Det kan vara värt att prova då det är en ganska rolig sidorätt.



Inga kommentarer: