26.7.11

korvgratäng (passar barn) "hot dogs"

Idag tänkte jag på mina barn. Så jag har gjort en korvgratäng!

 
Tog ett paket korv (halal kycklingkorv) Och 5 stora potatisar.
 (räcker till en oval ugnsform i standard storlek)

Vill du ha till en hel ugnsform ta två paket och 10 stora potatisar.

Tillagning : 

Skala potatisen. och skär väldigt tunt. Täck botten på formen, med ca 3 av potatisarna

skär korvarna i små skivor. och sprid jämt över potatisen.

Täck med resten av potatisen.

Blanda i ett glas (3dl)
  • 1 matsked tomatpure.
  • 1 tsk svartpeppar
  • 1tsk lökkrydda (om du vill ha)
  • 1tsk salt
  • lite mindre än en halv kycklingbuljong tärning (smulad eller riven)
  • och till exempel en indisk masala blandning
rör om och häll över hela gratängen.

täck med ostskivor.

tillaga i ugnen på undervärme (så inte osten bräns) på ca 200-220 grader i ca 40 min.  känn med en gaffel eller kniv om den går igenom potatisen utan att fastna så är det klart.

 

 
Passar till barn och självklart vuxna : ))
kan även göras med "falukorv" eller vilken korv som helst. gratänger kan varieras på tusentals olika sätt. och det är bara använda sin fantasi. bara inte för "blöta" ingredienser. eller varor som har extremt olik tillagningstid. dvs det i gratängen ska bli klart samtidigt! Och vill man inte ha bränd ost så tillaga på undervärme. Annars tillaga som vanligt, men ha uppsikt så inte osten blir svart om det är första gångerna du provar!

 
bild kommer! då jag skriver på "fel" data.

Inga kommentarer: