1.6.11

stekt strömming och potatismos + farmor kerstin

Min farmor underbara lilla Kerstin var hem till oss och hjälpte mig rensa och steka nyfångad strömming vi fick av våra turkiska grannar dagen innan, som dom fiskat själva!
Det var säkert 3 kilo och fisken luktar till och med gott när den är så färsk.

Min farmor Kerstin från vittsjö i skåne sa -"jag har rensat så mycket fisk i mina dar´ så det kan du bara inte tro" hehe.

Med det sagt så är hon ett proffs!

Först la hon all fisken i vasken i plastpåsen. sedan lät hon lite kallt vatten rinna från kranen. först tar man upp strömmingen en i taget. bryter av huvudet och sedan drar upp undersidan på fisken med tummen. då får man även ut innehållet (magsäck osv) och sedan så blir fisken som en liten file. sedan tryckte hon försiktigt med tummarna så ryggraden med alla ben sakta släppte och kan dras ur fisken.

Strömmingarna är så små. så man lägger ihop dom två och två, gärna med lite dill och salt emellan, vänder sedan i ströbröd och steker i underbart gott smör.

serveras enligt svensk tradition enbart med mos  och det är JÄTTEGOTT

snart ska vi även ha surströmmingskalas. dock inte så många som vill komma haha <3

Tyvärr råkade vi äta upp nästan alla fiskar innan jag kom på att ta kort på festelsen.




Kerstin ripping the head off <3
Trycker försiktig på ryggraden så den sedan kan dras ur
strömmingarna så tidigt på sommaren var väldigt hårda att få  loss.
och hanarna svårare än honorna
första färdig rensade strömmingarna
man kan även ta hjälp av sax för att få upp fisken
ryggrad med alla ben urdragna ur strömmingen
farmor är ett proffs!!!
söt liten strömming. dom pyttesmå fiskarna får katterna
fiskar ihop två och två med färsk dill emellan

strömmingarna färdiga att stekas. vänds först i ströbröd.
behövs ingen panering, bara vänd fisken utan något alls i strömbrödet
stek i smör!!
voila´   MUMMS
Nästan slut hehe blev massa mos över
som man kan göra potatisbullar av



Vill du inte steka egen strömming så rekomenderar jag att åtminstonde pröva på strömming
som är en delikatess i mångas mening.
finns för dom som bor eller besöker sthlm en liten kiosk i slussen utanför tunnelbane spärrarna som servers olika sorters tillagad strömming!!!

MUMMS

Inga kommentarer: