23.6.11

matstrejk

Är förfärligt matlat på sista tiden. En maträtt jag gjort (ofta) som är väldigt enkel är

Stekt potatis med stekta grönsaker.  Gärna serverat till Kycklingkorv eller Kufta ( köttbullar )


Skär potatis i tärningar (koka ca 15 min)

Skär Aubergine, Zucchini, Paprika (röd)
skär även lite vårlök eller gul lök och vitlök att ha i grönsakerna.

Stek varje grönsak för sig så dom får fin färg, Jag börjar med aubergine ( mkt olja ) sedan zucchini (den gröna som ser ut som en gurka ) Och sist paprika som jag även låter löken steka med när den börjar bli färdig.
när alla grönsaker fått färg så steker jag dom en kort stund tillsammans med salt, peppar, chiliflingor.

lägg grönsakerna på en tallrik och stek köttet du har till, eller kanske morotsbiffar om du är vego.
Häll bort vattnet från potatisen och stek även potatisen så den får färg i olja, krydda den med lite olika kryddor och salt/peppar.

Servera gärna med en kall yoghurt sås.

Denna maträtt blev inspirerad av turksik kizartma.

ursäkta min tråkiga beskrivning ^^   men det är fett gott : D


Inga kommentarer: