18.12.11

Kiftah på mitt vis


Bismillah.

Här kommer ett recept på min egna variant av den arabiska kiftan,
som består av potatis och köttfärs i ugn, typ. Jättegod och enkel
mashaAllah, men jag gör inte exakt som araberna, har aldrig lärt
mig riktigt hur dom gör men har ätit det många många gånger så
gjorde på mitt sätt istället.

Ingredienser:

Köttfärs (ganska mycket, men beror på hur många personer
man är, men ta mer än vad du brukar)
ca 2 lökar
3-4 vitlöksklyftor
en matsked tomatpuré
persilja (kan uteslutas)
potatis
ca 2 tomater
kryddor
olja

Gör såhär:
Sätt ugnen på 225 grader.
Skala och skiva potatisen i tunna skivor, lägg ut allt på en ugnsplåt, lägg helst
inte potatisarna över varandra, utan det ska vara ett lager. Ringla över olja
och salta.

Blanda köttfärs, finhackad lök, pressad vitlök, tomatpuré, finhackad
persilja (ca två nävar eller mer), kryddor (paprikapulver, peppar, salt,
kummin eller låt fantasin flöda) och ca 1 matsked olja i en bunke. Mosa
ihop allting med händerna så det blandas ordentligt. Ta sedan en del av den
och lägg i handen och platta ut det, och lägg det som ett täcke ovanpå potatisen.
Gör så med hela blandningen. Skär sedan en lök i klyftor och sprid ut över
plåten, skiva gärna tomater över och lägg på också.

Sen in i ugnen tills potatisen har blivit mjuk, köttet går ganska fort så det
e potatisen man får ha koll på.

Servera detta med vanlig naturell yoghurt och
saltgurka (pickles) och fefferoni, eller gör en god tzatziki till, mmm..

(på min bild har jag lagt lite champinjoner och ingen tomat, man kan variera lite o göra som man själv vill)


/Lilo

Inga kommentarer: