24.1.10

tonfisk gratäng med äggstanning

Igår hade vi en liten tjej middag hemma hos mig efter lektionen med yousuf as suedi här i jordbro (info om detta på islam.nu) och jag gjorde en potatisgratäng med tonfisk och äggstanning.
som en fusk lax låda ungefär.

till detta hade jag

ca 1 kilo potatis
1 burk 170 g tonfisk i olja
ca 4-5 tomater
1 gul lök
1 vitlöks klyfta
3 ägg
4-5 dl mjölk
och en skvätt matlagnings grädde om man har hemma.

Och en av systrarna var laktos intolerant så mjölken och grädden var laktos fri.


först skalar man och kokar potatisarna hela tills dom är färdiga.
sedan låter man dom svalna i en bunke för att till sist skära dom i 1 cm tjocka skivor att ha i gratängen.
även tomaterna skar jag i ganska tunna skivor.

sedan lägger man allt på lager i formen. först potatisarna på botten, sedan lök, tonfisk och tomaterna.
min form fick plats med två lager så här och sedan vispade jag äggen och mjölken samt blandade i kryddorna (salt, peppar, paprika pulver) och täckte gratängen med detta.

äggstanningen behöver inte fylla hela formen, för den bubblar upp och stelnar. så om den är lite under övriga ingredienser så gör detta inget.

servera med en god sallad!

Inga kommentarer: