24.3.10

kurdisk/turkisk köfte i ugnen







efter lååångt avbrott i bloggen pga av lite barnafödande och flyttande ska jag försöka ta lite nya tag i det hela.

som välkomst inlägg bjuder jag på turkiska eller kurdiska köfte med klyftpotatis och paprika.
var på en liten get-together för en polsk syster som konverterat till islam och eftersom det var knytis hade alla tagit med olika underbara maträtter.
en kurdisk kvinna från turkiet hade gjort för mig en helt ny maträtt som var underbart god.

det var köfte "köttbullar" som man gör avlånga varvade med potatis klyftor på en plåt in i ugnen.

ingredienser :

ca 300-500 gram köttfärs, beroende på hur många som ska äta. man kan göra hur mkt som helst.
4-6 mellanstora gärna lite avlånga potatisar.
6 gröna långa paprikor (dom är inte starka)
1-2 röda paprikor
gul/röd eller färsk lök. det man har duger
krossad tomat=halv burk/tomat pure 1 msk/konserva 1 msk/passerad tomat 1 frp,burk
vitlök, the more the merrier . till köttfärs blandningen

först blandar man kryddorna till köttfärsen i en bunke endast med olja och låter det gärna dra ett tag så kryddorna blandas.
jag brukar ta lite vad som helst men säkrast är, salt, peppar ,paprika, spiskummin, koriander/färsk, vitlök/färsk och pyttelite kanel om man gillar det.
riv vitlöken och finhacka ett knippe koriander blanda med kryddorna och 2-4 msk matolja, absolut inte olivolja!

efter en stund ha i köttfärsen och blanda alltsammans.

skala potatisen och skär i lagom tjocka klyftor. är det en ganska smal potatis bör det bli 4 klyftor, en lite större 6 st då man delar potatisen på längden.
forma sedan köften som typ små "tummar" och varva mellan potatisen på plåten.
sen kan du ha all paprika runt och löken spritt lite över allt i hop. har ingen bra bild över hur jag la upp allt eftersom jag glömde ta kort, ville så gärna äta : )

ha sist över massa raps/matolja och valfri tomatlösning, tomat pure eller konserva ska så klart blandas med några dl vatten först.

oroa dig inte för att det är för lite vätska eftersom det ska vara typ som grillat.

har inte tagit tid ngn gång då jag gjort det, men typ 40-50 min på 220 grader uppe och nere värme.
smaka på en stor potatis om du är osäker.
salta och peppra över!

Inga kommentarer: