16.1.10

Adâs med köttfärs - soppa

Adâs är ett av dom arabiska namnen på lins soppa.
Jag använde röda linser till den här soppan.

(4 pers) ca

1 stor gul lök.
400 g köttfärs.
krossad tomat (eller 2 vanliga tomater)
tomatpure om man har 1 tsk
torkad mynta
3 dl röda linser
1 röd paprika (strimlad eller hackad)


Först stekte jag löken på medelvärme en kort stund så den blev mjuk. sedan i med köttfärsen . hackade paprikan och alla kryddor (salt, peppar, paprika pulver - söt - spiskummin) jag har alltid sambal oelek hemma så jag hade 2 tsk det i min soppa, men det är inte nödvändigt. Man kan istället ha i tomatpure om man gillar det.
Sedan när köttfärsen fått lite färg hade jag i krossad tomat. efter det hällde jag på hett/kokat vatten, så det täcker allt. Sedan i med linserna.
Linser drar åt sig mycket vatten och sväller, så man måste ha soppan under uppsikt, röra om ofta och hälla i vatten lite då och då så det inte bränner.
det ska bli en ganska tjock soppa. så man får ha i lite vatten i taget för att det inte ska bli för vattnigt.

när soppan är färdig får den puttra ca 10 min med torkad mynta. det är myntan som gör soppan underbar.

till detta hade vi pickles och ris som blev kvar efter gårdagens mat.

Inga kommentarer: