29.12.09

ugnsbakad potatis, stekt korv och grönsaks gryta

har massor med SMÅ potatisar i ugnen som bakas på 200 grader iaf en timme!
så skalet blir hårt och alldeles mjukt inuti.

I grytan har jag en strimlad gul lök, som fick steka långsamt i olja under omrörning tills den blev mjuk.
sen i med tunna månhalvor zucchini och hackad aubergine (så den blir mosig och tjockar till grytan)
då hade jag även i mer olja eftersom auberginen och zucchini drar åt sig väldigt mycket.
när det rörts runt lite hade jag i röd och gul paprika som först skars i långa smala strimlor sen en gång på hälften.
steka steka steka så allt får blir varmt och det börjar lukta mumms.
sen hade jag i min favorit SAMBAL OELEK så det får en härlig kryddig asiatisk smak.
även söt paprika pulver, salt och peppar.
när kryddorna hettats upp och även dom luktar mumma hade jag i lite mer än en halv krossad tomat burk (= 3 halvstora tomater)
rörde om litet tag till så alla kryddor blandas och så krossade tomaterna inte smakar burkigt.

sen så ska man precis täcka grönsakerna med vatten, jag tar hellre för lite vatten i grönsaksgrytor/soppor eftersom det lätt blir vattnigt och sen förstört.
Så då häller jag gärna på lite vatten i taget om det börjar bli torrt eller för tjockt.


när dessa två är färdiga tänkte jag bara steka ett litet paket turkiska kyckling korvar och äta upp alltsammans!

Inga kommentarer: