Kärlek till något som Allâh hatar är dolt avguderi
publicerad 05.02.2012
Författare: Imâm Zayn-ud-Dîn bin Radjab al-Hanbalî
Källa: Djâmi´-ul-´Ulûm wal-Hikam, sid. 259-260
Om hjärtat lever upp sanningsenligt och uppriktigt till trosbekännelsens betydelse, fordras det att det endast dyrkar Allâh utav högaktning, rädsla, kärlek, hopp och förlitan. Hjärtat skall fyllas av dessa egenskaper och tömmas på dyrkan av allting annat. När hjärtat blir på det viset, kommer det inte att finns någon kärlek, vilja eller strävan till och efter något annat än det som Allâh vill och älskar. Sålunda försvinner själens alla lustar, begär och djävulska tankar från hjärtat. Den som älskar och lyder någon älskar det han älskar och hatar det han hatar. Han är alltså hans gud. Den som endast älskar och hatar för Allâhs sak dyrkar verkligen Allâh. Den som älskar och hatar för sin lusts skull dyrkar sin lust. Allâh (ta´âlâ) sade:
أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ
”Hur ser du på den som gör sina egna passioner till gud?”1
al-Hasan sade:
”Det är personen som gör något så fort han fattar begär till det.”
Qatâdah sade:
”Det är personen som gör något så fort han fattar begär till det. Så fort han får lust till något gör han det utan att hindras av gudsfruktan.”
Detsamma gäller personen som lyder Satan och syndar mot Allâh. Denne har dyrkat Satan. Allâh (´azza wa djall) sade:
أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ
”Befallde Jag er inte, ni söner av Âdam, att inte dyrka Djävulen, som är er svurne fiende.”2
Detta klargör att trosbekännelsens innebörd är inte helt uppnådd om man älskar det Allâh hatar och vill det Allâh inte vill. Om hjärtat skulle bestå av något sådant, anses det vara en brist i Tawhîd och ett dolt avguderi. Därför sade Mudjâhid när han tolkade Allâhs (ta´âlâ) ord:
أَلاَّ تُشْرِكُواْ بِهِ شَيْئًا
”Sätt ingenting vid Hans sida.”3
”Älska ingen annan än Mig.”
1 45:23
2 36:60
3 6:151
[ tauhid ] [ aqidah ] [ manhaj ] [ fiqh ] [ sira ] [ systrar ]
w w w . d a r u l h a d i t h . c o m
publicerad 05.02.2012
Författare: Imâm Zayn-ud-Dîn bin Radjab al-Hanbalî
Källa: Djâmi´-ul-´Ulûm wal-Hikam, sid. 259-260
Om hjärtat lever upp sanningsenligt och uppriktigt till trosbekännelsens betydelse, fordras det att det endast dyrkar Allâh utav högaktning, rädsla, kärlek, hopp och förlitan. Hjärtat skall fyllas av dessa egenskaper och tömmas på dyrkan av allting annat. När hjärtat blir på det viset, kommer det inte att finns någon kärlek, vilja eller strävan till och efter något annat än det som Allâh vill och älskar. Sålunda försvinner själens alla lustar, begär och djävulska tankar från hjärtat. Den som älskar och lyder någon älskar det han älskar och hatar det han hatar. Han är alltså hans gud. Den som endast älskar och hatar för Allâhs sak dyrkar verkligen Allâh. Den som älskar och hatar för sin lusts skull dyrkar sin lust. Allâh (ta´âlâ) sade:
أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ
”Hur ser du på den som gör sina egna passioner till gud?”1
al-Hasan sade:
”Det är personen som gör något så fort han fattar begär till det.”
Qatâdah sade:
”Det är personen som gör något så fort han fattar begär till det. Så fort han får lust till något gör han det utan att hindras av gudsfruktan.”
Detsamma gäller personen som lyder Satan och syndar mot Allâh. Denne har dyrkat Satan. Allâh (´azza wa djall) sade:
أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ
”Befallde Jag er inte, ni söner av Âdam, att inte dyrka Djävulen, som är er svurne fiende.”2
Detta klargör att trosbekännelsens innebörd är inte helt uppnådd om man älskar det Allâh hatar och vill det Allâh inte vill. Om hjärtat skulle bestå av något sådant, anses det vara en brist i Tawhîd och ett dolt avguderi. Därför sade Mudjâhid när han tolkade Allâhs (ta´âlâ) ord:
أَلاَّ تُشْرِكُواْ بِهِ شَيْئًا
”Sätt ingenting vid Hans sida.”3
”Älska ingen annan än Mig.”
1 45:23
2 36:60
3 6:151
[ tauhid ] [ aqidah ] [ manhaj ] [ fiqh ] [ sira ] [ systrar ]
w w w . d a r u l h a d i t h . c o m
_________________
The Prophet (sallallahu alayhi wa sallam) said:
"Indeed from amongst the people are those who are keys to goodness and closures of evil. And indeed from amongst the people are keys to evil and closures to goodness. So glad tidings for the one who Allah has made him a key to goodness and woe to the one who Allah has made a key to evil." [Hasan by al-Albani in Sahih Sunan ibn Majah #194]
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar