27.11.11

Marockansk couscous

Bismillah!

Detta recept hittade jag på en annan sida,
av en syster som hade skrivit, mashaAllah, har alltid
velat testa marockansk couscous då jag hört mycket gott
om den maträtten, har dock aldrig ätit det tidigare så kände
mig lite osäker ifall jag skulle våga mig på o testa denna, man
vet ju då inte hur det ska smaka. Men jag testade iaf, och mashaAllah
det blev riktigt riktigt gott! :)

Så jag lägger in hennes recept inshaAllah, jag skippade
dock vissa grejer som jag ej fick tag på, såsom pumpa t.ex men
det blev jättebra ändå.


Marockansk couscous!!

Du behöver:

1 hel kyckling
2 lökar
3 morötter (helst lite korta och knubbiga)
3 majrovor
Kokhett vatten
1 msk tomatpuré
3 squash
1 liten pumpa
1/2 vitkål
2 nävar konserverade kikärtor
2 färska tomater
Koriander
Persilja
3 gröna chilin
Paprikapulver
Ingefära
Svartpeppar
Salt
Låtsassaffran (gör maten gul, gurkmeja kanske går lika bra)
Olja
Olivolja

2 lökar
1 näve russin (jag valde ljusa)


Gör så här:
Skär löken i skivor och stek dem med olja i en stor kastrull.
Ha i den rensade kycklingen och bind gärna ihop kycklingens
ben så att kycklingen inte kollapsar under kokningen.
Ha i kryddor (fråga mig inte hur mycket, smaka dig fram
och börja försiktigt så att det inte blir för mycket). Skala
och skär morötterna och majsrovorna i mitten. Häll i så pass
mycket kokhett vatten att den täcker kycklingen. Låt koka
en stund, cirka 10 min, på hög värme och ha sedan i
tomatpurén, squashen som du skärt i mitten på längden,
pumpan som är skalad, urtärnad och skuren i fyra delar,
vitkål (ha gärna i en tandpetare så att den inte kokar sönder)
och kikärtor. Låt koka ytterligare en stund, cirka 15 min med lock.

Finhacka rikligt med koriander och persilja och ta bort
toppen av chilin (hacka den ej!) och lägg i allt i grytan.
Smaka av och tillägg eventuellt mer kryddor. Dela tomaten
i stora klyftor och lägg överst. Låt allt koka en stund och
häll slutligen över olivolja, och voila! Medan du gör den
rostade löken med russin. Skär lökarna i avlånga medeltjocka
remsor. Skölj russinen och låt det steka tillsammans med
löken i olja på låg låg värme. Tillsätt svartpeppar och salt.
Låt det stekas till löken blivit brun men inte bränd och
börjat bli söt, och russinen ser sprickfärdiga ut.

Tillaga couscousen enligt förpackningens baksida
(jag har varken tid eller lust att göra på andra sättet
då couscousen tillagas av grytans ånga osv). Lägg
couscousen nederst på tallriken, kycklingen delad
som du vill i mitten och grönsaker riktad mot kycklingen
som en klocka (haha). Lägg på rikligt med sås från grytan.
Ha slutligen på löken och russinen och du
har en DUNDERGOD middag! Njut.






Mina egna bilder på maten. Sorry för uppläggningen, har inga stora
uppläggningsfat så det fick bli såhär. Bilderna gör inte maten rättvisa!


//Lilo

Inga kommentarer: