23.12.11

Lax i ugn


(bild lånad från google)


Bismillah.

Här kommer faktiskt min mammas recept på lax i ugn.
En riktigt god och gräddig sås med en del syra. Jag älskar lax
och njuter alltid mer av maten när man vet att man äter något
som är bra för hälsan! Tyvärr har jag ingen egen bild på detta,
men nästa gång jag gör det ska jag ta en bild inshaAllah.

Du behöver:
Laxfilé lr kotlett (anpassat efter antal personer)
ca 3-4 dl grädde (om man lagar till många så ta dubbelsats av
resten av ingredienserna)
en buljontärning (kött/höns/fisk lr grönsaks)
en halv citron

That's it!

Gör såhär:

Ta fram en ungsform, typ glasform lr liknande,
inte sån svart plåt. Lägg i laxen i formen. Ta fram en
mindre kastrull, o häll i grädden o smula ner buljongen.
Låt detta koka upp o puttra lite o rör om samtidigt så buljongen
smälter o blandas. Pressa nu ner halva citronen. Smaka av.
Sen e det klart! För enkelt nästan! Häll såsen på laxen i formen,
in i ugnen i 225 grader tills laxen e klar, ca 20 min ungefär.

Servera detta med potatis, potatismos eller ris och en god sallad till! :)

/Lilo

Inga kommentarer: