24.8.10

Matservering till de otrogna och muslimska syndare under fastan

Det är inte tillåtet att att servera mat till de otrogna under Ramadhân. Man skall inte hjälpa dem med det om de så skulle vara otrogna. Om de fastar, gills inte deras fasta. Däremot är även de ålagda Sharî´ahs förgreningar. Således är det inte tillåtet att hjälpa dem med saker och ting som motstrider Sharî´ah. I stället skall de rådas och instrueras så att de blir muslimer. De skall kallas till islam och uppmanas till det goda så att de blir muslimer så att man får lika stor belöning som de:

”Den som leder till det goda är som den som gör det.”

”Att Allâh vägleder en människa genom dig är bättre för dig än röda kameler.”

Så sade profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam).

Om de vägrar, får de laga sin egen mat. De får ta hand om sina egna behov i detta fall så att de påverkas och eventuellt blir muslimer. Annars får man riva deras kontrakt så att Allâh låter någon bättre komma. Man skall inte ta lätt på dem om de så skulle vägra arbeta. Låt dem lämna arbetet. Allâh kommer att ersätta dem med bättre människor. Man skall aldrig hjälpa dem med detta. Man skall inte hjälpa dem att äta och dricka under Ramadhân oavsett om de är otrogna eller muslimska syndare som inte fastar. Man skall inte hjälpa dem med något som Allâh har förbjudit. Om de vill laga sin egen mat, får de göra det. De skall dock inte få någon hjälp med det.

Källa: http://binbaz.org.sa/mat/18682

7 kommentarer:

Marie sa...

Om man ska vara riktigt strikt i sin tror är det väl så att man inte ska umgås med ”kuffar”, förutom för att få dem att konvertera islam. Så att servera dem mat är förståss helt uteslutet.

Kommer ni ihåg vad Anas Khalifa sa i TV programmet ”Uppdrag granskning”
"Vi ska inte beblanda oss med dom. Varför? Därför att en människa blir som dom"

Mvh Marie

muslimah sa...

Jag tror du syftar på khawaridj marie, den sekten brukar normalt ha den uppfattningen, Vad det gäller Anas khalifa så är jag och Alla muslierm jag känner emot honom, Anas khalifa och hans likar är personer som man ska varna för.
Den sekten dom tillhör kallas khawaridj.
Jag har Alhamdulillah hela min familj kvar och många gamla vänner som alla inte är muslimer. samira som svara till dig i det andra inlägget hennes mamma är inte muslim, vill inte bli muslim. men är gift med hennes pappa buss chauffören som är muslim.

Att man inte ska servera dom mat är något vi följer och det är bara så. Det är för att det inte är tillåtet för oss att hjälpa till med ngt som är emot våran religion, däremot är det fritt fram för alla mina gäster att ta ur mitt kylskåp och skafferi när dom känner för det.

muslimah sa...

Khawârij

[ index ]
Definition av Khawâridj

Shaykh ´Abdul-Muhsin al-´Ubaykân
Ur "al-Khawâridj wal-Fikr al-Mutadjaddid", sid. 7

Definitionen av Khawâridj (De som går ut):

Det är plural av ordet 'Khâridjah' och de är ett folk som är Mubtadi´ûn (innovatörer). De kom med den första innovationen till Islâm och likväl är deras innovation den mest negativa till Sunnahn och rapporteringarna (Âthâr). [i]

De fick detta namn då de gjorde uppror (Khurûdj) mot de främsta Muslimerna, Djamâ´ah och den sanna ledaren vars ledarskap det rådde enighet om - och detta gäller vare sig det sker under Sahâbahs och de Renläriga kalifernas tid eller efteråt. [ii]

Det sades också att anledningen (till deras namn) är att de gick ut (Khurûdj) ur Djamâ´ahs väg.

ash-Shihristânî sade:

"Den som gör uppror mot den sanne ledaren vars ledarskap det har enats om kallas för 'Khâridjî', vare sig detta uppror sker under Sahâbahs tid eller efteråt”. [iii]

De har likväl fått andra namn, öknamn och kännetecken. al-Qâdhî ´Iyâdh sade:

"De har fått namnet 'Mâriqah' (De som tränger ut) eftersom han (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

"De tränger ut ur religionen”. [iv]

De tycker om samtliga namn och ökennamn de har fått utom 'Mâriqah'”. [v]

Likaså kallas de för 'Harûriyyah' eftersom platsen de gjorde upproret på heter just 'Harûrâ'' som i sin tur är en by som ligger nära Kûfah. [vi]

Likväl bär de på namnet 'Ahl-un-Nahrawân' eftersom det är platsen ´Alî stred mot dem på. [vii]

De kallas även för 'Muhakkamah' (Skiljedomarna) eftersom de avvisade Skiljedomsförfarandet [viii] och sade:

"Ingen dömer utom Allâh”. [ix]

De säger att varenda en som utför en stor synd är Kâfir vars slutgiltiga destination är Elden och där kommer han att stanna till evig tid. De är de första som förklarade Muslimerna vara ickemuslimer p g a stora synder de begick. Likaså anser de varenda en som inte tycker som dem vara Kâfir och därför förklarar de deras liv och egendom lovliga att tagas.

Det har även rapporterats att de enbart följer profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) i det som han har förkunnat från Allâh (´azza wa djall) ur Qur'ânen medan Sunnahn är det som tolkar det. Skulle Qur'ânens uppenbara text däremot motsätta sig sändebudet (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam), handlar de endast utmed det uppenbara. [x]

De anser det vara obligatoriskt och tillåtet att göra uppror mot den förtryckande makthavaren [xi] .

De avsvär sig även från ´Uthmân och ´Alî (radhiya Allâhu ´anhumâ) och de anser det komma före alla andra goda handlingar [xii] och denna sekt har än idag anhängare som bildar grupper och sekter [xiii] .

[i] Khâlid al-Muslih, Sharh al-´Aqîdah al-Wâsitiyyah, sid. 170.

[ii] Ibn Hadjar, Fath-ul-Bârî (12/296-316), an-Nawawî, Sharh Sahîh Muslim (7/170), ash-Shihristânî, al-Milal wan-Nihal (107) m fl.

[iii] Al-Milal wan-Nihal, sid. 105.

[iv] As-Suyûtî, Sharh Sunan an-Nasâ'î (7/85).

[v] Ibrâhîm ar-Ruhaylî, Mawqif Ahl-is-Sunnah wal-Djamâ´ah min Ahl-il-Ahwâ

wal-Bid´a, (1/137-139).

[vi] An-Nawawî, Sharh Sahîh Muslim (7/170) m fl.

[vii] Khâlid al-Muslih, Sharh al-´Aqîdah al-Wâsitiyyah, sid. 170.

[viii] Tahkîm som ägde rum mellan ´Alî och Mu´âwiyah (radhiya Allâhu ´anhumâ).

[ix] Abûl-Hasan al-Ash´arî, Maqâlât-ul-Islâmiyyîn, sid. 207.

[x] Shaykh Hamûd at-Tuwaydjarî, Ithâf-ul-Djamâ´ah (1/274-275).

[xi] Abû Mansûr al-Baghdâdî, al-Farq bayn al-Firaq, sid. 17-258.

[xii] ash-Shihristânî, al-Milal wan-Nihal, sid. 115.

[xiii] Ibrâhîm ar-Ruhaylî, Mawqif Ahl-is-Sunnah wal-Djamâ´ah min Ahl-il-Ahwâ' wal-Bid´a (1/137-139)

Marie sa...

Jag citerar dig..
”Det är inte tillåtet att servera mat till de otrogna under Ramadhân”

Då är det alltså inte tillåtet för en god muslim att servera mat till t ex mig nu på Malmöfestivalen om jag inte är muslim eller? Kan man överhuvudtaget jobba i restaurangbranschen?

Du skriver att Anas khalifa inte är accepterad och ändå har han många gånger hållit fördrag bl a i islamiska kulturföreningens lokaler i Rosengård. Han sprider sitt budskap i landets många moskéer helt ohejdat verkar det som.

I Malmö har vi förresten mycket av islamistiska fundamentalister. Nu ska de etablera sig ytterligare med ett nytt islamiskt center. Det gamla Islamic Center duger ju inte eftersom de sysslar med islam light.

Mvh Marie

muslimah sa...

Ja det är som det står i texten inte tillåtet. Vissa har jobb i restauranger och dylikt, då dom serverar mat till folk. Det är ngt som man får hantera då, det är iaf bäst att undvika det.

Ja jag vet att Anas khalifa är en populär kille. Och som jag skrev tillhör han en sekt som heter khawaridj, jag har en känsla av att du bara vill ordbajsa ut dig all din kunskap på mig och inte riktigt läser det jag skriver eftersom du så trotsigt bara skriver för? ja jag vet inte varför du skriver till mig.

Jag och alla jag känner är iaf av åsikten att den sortens "islam" dom följer är fel. Och tyvärr är det många vanliga okunniga muslimer som följer honom då dom verkar väldigt praktiserande i sin religion.

Kul för dig att du bor i malmö btw ; )

ska jag ens svara på det sista?

www.answering-extremism.com

p.s om du inte läser om khawaridj så tänker jag inte svara på fler av dina kommentarer. det är för övrigt pga dig som jag har aktiverat kommentars granskning.
Du får gärna skriva till min email. firdous-adam@live.se om det är ngt mer som du undrar över så är du välkommen att skriva till mig.

Jag tror inte det är nyttigt att debattera med folk när den ena å kanske båda inte är villiga att lyssna på varandra.

Så jag hoppas du får en trevlig fortsatt vecka, och att Gud vägleder dig till lycka och framgång. Amen

Marie sa...

Tråkigt att du bara uppfattar det jag skriver som ordbajseri..

Jag får väl medge att jag varit liiite för provocerande men jag vill väcka lite tankar, så det inte bara blir en klubb för inbördes beundran.

Som du säkert har förstått så har jag svårt för att göra saker bara för att någon säger att jag ska göra det. För mig är det viktigt att det finns ett vettigt syfte med det jag gör. Sedan har vi då olika tankar om vad som är vettigt och inte.

Vi ser saker på olika sätt och vems sätt som är rätt eller fel lär vi aldrig komma fram till. Vi är ju alla olika och tur är väl det, för hur trist hade inte varit om vi alla tycker samma.

Jag kommer att fortsätta reagera när jag ser något som jag tycker är fel men nu har jag rört om i grytan tillräckligt på din sida. Hoppas att du inte har tagit alldeles för illa upp och att du kan se poängen i det jag vill ha sagt.

Jag önskar dig allt gott och lycka till med maten :-)

Mvh Marie

muslimah sa...

Tack desamma <3